Historia CS-ka
Historia CS-ka CS-ko mají na svědomí dva pánové kteří si říkají Gooseman a Cliff. Propracovali původní Goosemanů "herní" nápad - týmový boj protiteroristické jednotky s teroristy - v nejhranější onlajnovku současnosti. Podíváme se tedy jak tato realistická modifikace hry Half-Life přicházela na svět. V tomto článku se dočtete o všech betaverzích CS. 19.06.1999 - CS beta 1.0 První a hodně nestabilní verze CS-ka. K dispozici byl pouze Hostage Rescue scénař, čtyři mapy - cs_siege, cs_mansion (předchůdce cs_estate), cs_wpndepot, cs_prison a celkem slušný počet zbraní: USP, GLOCK, shotgun, m4a1, MP5 navy, TMP, AWP, G3/SG-1 a FN M249 PARA. Taková perlička - před vydáním se uvažovalo že místo GLOCKa bude páčidlo :D. 27.06.1999 - CS beta 1.1 Pánové Cliffe a Gooseman značně "posílili" stabilitu serveru. Bylo opraveno pár bugů kolem brnění a střeliva (neztráceli jste už během hry kevlar :D). Taky byly přidány další dvě mapy - cs_assault a cs_desert, zbraň nám nepřibyla žádná, pouze GLOCK dostal druhý mód střelby. Hodně podstatné je zavedení server příkazu mp_friendlyfire. 20.07.1999 - CS beta 1.9 (později přejmenovaná na CS beta 1.2) V této verzi nám tvůrci nepřidali žádnou novou zbraň ani mapu. Zaměřili se na úpravy prostředí, zvýšili účinnost kevlaru (pokrývá i paže), upravili cenu a přesnost zbraní - spíše "nepřesnost" chování zbraně za pohybu a ve výskoku - a pánům adminům dali možnost kickovat ze serveru "darebáky". Na začátek kola byl přidána pětisekundová pauza. Taktéž přibylo omezení financí na 16 000$ používané dodnes. 13.08.1999 - CS beta 2.0 Přidány tři nové zbraně: Sig SG-552 Commando , AK-47 , Desert Eagle. Od bety 2.0 je možno na USP a M4a1 nasadit tlumič, který ještě neměl vliv na účinnost a přesnost zbraně (u karabiny nahradil optický zaměřovač). Do hry přidána Nightvision(to je ta blbost na vidění ve tmě). Další významnou změnou bylo přidání tabulky skore (ať víme kolik máme fragů, počet odehraných kol a zda hrajeme za T nebo CT), na obrazovce se odpočítavá čas do konce kola. 17.08.1999 - CS beta 2.1 Nová verze mapy cs_assault, přidán model vědce pro hlserver.exe, opraven telefrag (zabití jednoho hráče hned na startu) - v readme souboru se uvadí doslova cs_alley will no longer telefrag, ale v předchozích verzích o této mapě zmínka nějak není. Kalach ma novou cenu. 14.09.1999 - CS beta 3.0 Tvůrci nám do hry přidali nůž k podřezávání nepřátel, kevlarovou vestu si nově můžete koupit i s helmou. Máme možnost omráčit protihráče granátem který zároveň zraňuje i oslepuje a v arzenálu najdeme novou zbraň - FN P90. Zahrát si můžeme i čtyři nově přidané mapy: cs_tire, cs_militia, cs_hideout a cs_ship. Od této verze funguje komunikace mezi spoluhráči pomocí rádiových hlášek. Drobnější úpravy doznal scoreboard (nezobrazuje fragy!!) a některé starší mapy , upravena brokovnice. 19.09.1999 - CS beta 3.1 Drobné úpravy radiových hlášek(hlasitost) a zvukových efektů. Opraven bug průraznosti střeliva. Přidán příkaz ignoreradio - ignoruje soubory *.waw. 05.11.1999 - CS beta 4.0 Do hry přidán nový scénář - defusion. Vůdce týmu teroristů má za úkol položit bombu na určené místo, CT jim v tom musí zabránit, popřípadé položenou bombu zneškodnit. K tomu slouží další novinka - defusal kit, který má pouze polovina CT týmu. První de_ mapy jsou de_nuke, de_dust, de_prodigy, z cs_ map přidána cs_station. V arzenálu přibyly dvě zbraně a granát - pistole Sig P228, lehká snajprovka Steyr Scout a výbušný HE grenade. Střelivo se odteď dělí na primární a sekundární. Systém finančního odměňování byl taky změněn. Za dotknutí se rukojmího získáte 500$, za záchranu 1000$, v případě výhry kola dostavá celý tým odměnu 500$. Byl odstraněn gunrunning, kdy bylo možno dopravit zbraně od "mrtvolek" na start kde si je vaši spoluhráči mohli v novém kole po narození rozebrat. Upraven byl vote kick systém (na vykopnutí stačí 65%) a drobných změn doznaly některé cs_ mapy. Do scoreboardu se vrátilo počítání fragů. 01.12.1999 - CS beta 4.1 Update víceméně serverové části. T mohou sebrat ze země bombu pokud byla položena jinam než na určené místo, defaultní čas výbuchu C4 je 35s, mrtví hráči mohou používat chat a u P228 byla snížena účinnost. 23.12.1999 - CS beta 5.0 Nová zbraň - automatická brokovnice Benelli XM 1014, dvě nové mapy cs_backalley a de_train, upraveny mapy cs_station, de_nuke, de_dust a de_prodigy. CT mají nový model SAS. Byl přepracován HUD - spousta nových informací a ikon na obrazovce. Bomba byla přidána na slot 5 a dá se položit pouze na místech k tomu určených, CT mohou zneškodňovat bombu i bez defusal kitu (ten se nově kupuje) - to ale trvá 10s oproti 5s za použití kleštiček. Také byl přidán progress meter při pokladání a defusování bomby. Z ostatních změn bych uvedl pouze přidání mision briefingu na začátku mapy, úpravy rádiových hlášek a od této verze slyšíte přebíjení ostatních hračů. 10.01.2000 - CS beta 5.2 Přeskočili jsme verzi beta 5.1 která byla určená pouze jako testovací pro servery. Beta 5.2 - Scoreboard zobrazuje 20 hračů a "vyskočí" před koncem mapy automaticky. Byla modifikována kamera. 10.03.2000 - CS beta 6.0 Nové zbraně Ingram MAC-10 a Steyr AUG. Pár nových map - de_fang, es_jail, es_frantic, as_oilrig, as_riverside, cs_747 - takže i dva nové scénáře: as_ assassination e es_ escape. V as_ mapach představuje jeden CT osobu V.I.P. (je ozbrojen pouze nožem!!) kterou musí zbytek týmu dopravit na určené místo, v es_ mapach se tým T snažm dostat přes ústupové body z vymezené únikové oblasti, CT jim v tom musí zabránit (pro výhru týmu stačilo aby uteklo 50%, scénář byl však přesto "nehratelný" a tak se na něj tak trochu zapomenulo). Máme dva nové modely hráčů - u CT GIGN a u T Snow. Na obrazovce se nam zobrazuje radar, zbraň můžeme držet jak v pravé tak i levé ruce. Byla upravena kadence a přesnost FN P90 ze které již není "ultimátní" zbraň. 24.03.2000 - CS beta 6.1 (update serverové části) Update pouze serverové části, za zmínku stojí snad jen implementace příkazu mp_autoteambalance který po zapnutí zajišťuje rovnováhu v počtu hráců v obou týmech. Nasledoval serverový update 6.2a - přidání příkazu mp_tkpunish. 08.06.2000 - CS beta 6.5 Nové mapy as_forest, de_cbble, de_aztec, as_tundra, cs_italy, es_trinity, cs_estate, přidána možnost votovaní map. Teroristům přídán model Gorilla Warface. Nově můžeme použít kouřový granat. Byly upraveny skiny USP, M3, SG-552, Colt M4A1. Přidány tři spectator pohledy. 22.06.2000 - CS beta 6.6 Zejména proticheaterská opatření. Přidán klienstký příkaz timeleft, který vám vypíše čas zbývající do konce mapy. Verze beta 6.7 a 6.8 byly drobné úpravy serverové části a opatření proti teleport cheatu. 26.08.2000 - CS beta 7.0 Nové mapy cs_office, as_highrise, cs_arabstreets, de_foption, de_vegas a de_jeepathon2000 (experiment mapa ve které můžete řídit vozidlo). Přidána dvojice Berett (Dual Beretta 96G), nový model nože a jeho sekundární útok. V.I.P. má v as_ mapach USP, takže už nemusí běhat jen s nožíkem. Bylo integrováno grafické menu - nákupy, výběr týmu a postavy. CT mají nový model SEAL Team6. 13.09.2000 - CS beta 7.1 Opraveno "padání" mapy de_vegas, do map cs_arabstreets a de_train byla dodělána chybějící obloha, do mapy cs_siege bylo přidáno ACP (tak amíci nadávají BVP-čku). Objevuje se nová ikonka pro headshot. Nová příkaz pro server - mp_maxrounds - určuje počet kol na mapu a k její změně dojde nezávisle na mp_timelimit. Upraven rozptyl střelby ve Fullauto módu. Je to poslední beta verze. V minulé části pokecu o historii modifikace Counter-Strike jsme se probrali všemi betaverzemi a teď se zaměříme už na "ostrou" verzi CS-ka. Opustíme tedy období "plenek" a mrkneme se na vývoj od verze 1.0 po verzi 1.5... 08.11.2000 - CS 1.0 Tato verze je víceméně zajímavá akorát tím že pánové tvůrci se rozhodli opustit beta číslovaní a vypustit CS-ko jako plnohodnotný produkt s číslem 1.0. Máme zde tři nové zbraně: H&K UMP .45, FN Five-Seven a SIG SG-550. Předělávky se dočkaly i modely hráčů. 10.03.2001 - CS 1.1 Tato verze přináší poněkud více změn. Přidáno pár nových map - cs_thunder, de_rotterdam a pro hráče nesmrtelné de_inferno a de_dust2. Pár drobných úprav potkalo mapy de_dust de_cbble, de_aztec, cs_siege, de_vegas a cs_italy. Další podstatnou změnou jsou úpravy snajprovky AWM - v módu bez zoomu již není zobrazen zaměřovací křížek (mimochodem odebráno u všech snajprovek) a taktéž je snížena účinost při střelbě na "méně důležité orgány", takže vás např. nezabije zásah do nohy a milostivě vám zůstane celých 15 HP :D. U modelů CT se objevuje u opasku Defusal Kit (pokud ho vlastní), u T se modelu hráče zobrazí na zádech bomba (samozřejmě pokud ji právě nese). Celkově se zlepšila grafika modelů - mají jemnější textury. Modelům byla přidána animace plavání (to že každý model leze po žebříku jako pako nikoho nezajímá dodnes dokonce ani u CS:S). Poprvé je přidán spectator mode - allow_spectators 1/0. 06.04.2001 - CS 1.1a Jediná úprava - odstranění bugu nekorektních hitboxů (nezranitelnosti) při držení zbraně a zakleknutí (z readme doslova "Partial fix for incorrect hitboxes fixed when holding specific weapons"). Mohlo to být celkem zajímavé. ??.??.2001 - CS 1.2 Skoro všude uváděná verze která se týkala pouze reailové verze hry (verze která se dala zakoupit samostatně na CD platni - obsahovala pořebné HL soubory a aktivační CD key)... v readme označena jako CS 1.0.0.2 19.09.2001 - CS 1.3 Odstraněna možnot Bunny hoppingu (byla to možnost "rozskákat" postavu do pohybu mnohem rychlejšího než běh). Do hry byla přidána hlasová komunikace (možnost mluvit na spoluhráče bez použití externího programu). Poprvé máme možnost využítí multispectator modu - známé HLTV (funguje jako dedikovaný HLTV server připojený na jeden slot serveru herního a tak může habakuk lidí sledovat nějaký zápas a přitom na herním serveru zatěžovat pouze jeden slot). Upraveny systém hitboxů (oblastí postavy kam můžete protivníka zasáhnout). Z dalších prkotin snad jen to že od této verze si můžete cokoliv nabindovat na klávesu Caps Lock (předtím vám akorát tak rozsvítíl diodu). 24.04.2002 - CS 1.4 Tato verze nám přináší dvě nové mapy - cs_havana a de_chateau a updatovanou verzi mapy de_train. Všechny hráče už více než dost sr*** cheateři takže jedna čtyřka přináší anticheatovou ochranu integrovanou přímo do CS-ka. Úprav také doznává pokládání a zneškodňování bomby - musíte stát v klidu na jednom místě a nesmíte vystřelit jinak se proces pokládání/defusování bomby přeruší a musíte začít znovu (do této verze šlo bombu "položit" např. ve výskoku). Také byla u všech pistolí upravena (ne)přesnost střelby ve výskoku. Z dalších drobných změn: V.I.P. nemůže zahodit zbraň, zvýraznění spoluhráče používajícího hlasovou komunikaci na radaru (jeho tečka na radaru zabliká), "mrtvolky" zůstávají zobrazeny do konce kola, přidány drobné úpravy HLTV. 12.06.2002 - CS 1.5 Jedna pětka nám přináší jednu novou mapu de_piranesi a zdokonalení anticheatovacího programu. Ostatní změny se týkají specifických jednorázovek (odstranění bugů), opravuje například "zamknutí" serveru při položení bomby (v této době se nemohl připojit na server nový hráč) atd. Tímto jsme zřejmě vyčerpali CS-kovou historii od v1.0 po v1.5. Někdy příště (pokud se k tomu dokopu) se mrkneme na CS 1.6, CS: Condition Zero a CS:Source.